08 Feb
08Feb

Ma egy egész napra elhagyjuk Privlakát. (A nyári főszezonban egyébként is érdemes egy-egy napot közbeiktatni, amit nem a tengerparton, a tűző napon töltünk.) Úticélunk a Krka Nemzeti Park és Sibenik városa. Főleg júliusban és augusztusban érdemes ebben a sorrendben haladni, mert a nemzeti parkban a reggeli, kora délelőtti órákban könnyebben találhatunk parkolóhelyet, illetve a különösen nagy forgalmú napokon az is előfordulhat, hogy várakoznunk kell, mert a belépők számát természetvédelmi okokból limitálták.
A Krka Nemzeti Parknak több bejárata is van, amelyek közül a Privlakából autóval érkezők számára kettő érdekes. A legközelebbi bejárat Skradin városánál található, ahová 88 km-es autózás után érkezünk meg az autópályán. A skradini parkoló fizetős. Innen vagy hajóval juthatunk el a nemzeti park legfőbb látványosságához, a Nagy Vízeséshez (Skradinski buk), vagy egy három és fél kilométeres gyalogtúra után. A hajójegy ára egyébként benne van a belépőjegyben. A másik lehetőség, hogy Lozovac faluig autózunk (99 km), az itteni parkoló ingyenes, és innen már csak 800-900 méterre található a Nagy Vízesés. Ez az egyetlen hely, ahol a park területén fürdőzni is lehetet.
A mintegy ötven méter szintkülönbséget legyőző több száz méter szélességű, több lépcsőből álló vízesésrendszerben egy fahídról gyönyörködhetünk.A nemzeti park a Nagy Vízesésen kívül természetesen számtalan más látnivalót is tartogat, akár több napra is. (Egy "aprócska" adalék: 470 kilométernyi kerékpárút-hálózatával igazi bringás paradicsom is!) Mi azonban ezúttal csak csak néhány órát töltünk ezen a csodás helyen, ezért a belépőjegy megváltásakor ügyeljünk, hogy a számunkra megfelelő jegytípust válasszuk. A belépőjegy hátulján a vízesésrendszer térképét is megtaláljuk, ez alapján tovább sétálgathatunk, túrázhatunk a Krka folyó kanyonjában. Egészen a Roski slap vízesésig, amely jóval szelídebb a Skradinski buk-nál, de szintén páratlanul szép.
A Krka Nemzeti Park növény- és állatvilága lenyűgözően gazdag, több endemikus ( a világon egyedül itt található) faj otthona is. Miután délutáni programunk Sibenik városa, most csak egy kis ízelítőt kapunk ebből a csodás vidékből.Sibenik alig húsz kilométerre található Skradintól. Azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a parkolás - különösen a főszezonban - itt sem mindig egyszerű. A városban több nagyobb parkoló is van, ezekről indulás előtt érdemes tájékozódni. A legnagyobb a buszpályudvar mellett található (Parking Draga). Sibenik nem csupán gyönyörű város, de több szempontból egészen különleges is. Bár hamisítatlan "tengerparti fílingje" van, valójában nem a tengerparton épült, hanem attól jóval beljebb, a Krka folyó kiszélesedő torkolatában. Nagyobb hajók ezért nem is érik el a kikötőjét. Más dalmát városoktól eltérően Sibeniket nem a görögök, rómaiak vagy a velenceiek alapították, hanem horvát törzsek. Egy időben királyi székhely is volt, és mindig is fontos szerepet töltött be a horvátok történelmében.

A város domboldalra épült, a magasabban fekvő helyekről - például a Szent Mihály erődből - így gyönyörű kilátás nyílik a Krka torkolatára és a tenger irányába. A török hódítás korában erős városfal és egy több részből álló erődrendszer védte a várost, amely aztán nem is került soha török kézre.
A már említett erődök, a parton húzódó városfal (amelybe időközben házak épültek) és a szűk, középkori hangulatot árasztó utcácskák, sikátorok, lépcsősorok mellett Sibenik legfőbb ékessége az UNESCO Világörökség listáján is szereplő Szent Jakab katedrális (Katedrala Sveti Jakova). Eddigi életem során volt szerencsém látni jó néhány gyönyörű templomot, egyházi épületet, köztük olyanokat, mint a Firenzei, a Pisai, a Strassbourgi vagy a Regensburgi dóm, de kevés volt rám olyan hatással, mint Juraj Dalmatinac alkotása. Az előbbiektől lényegesen kisebb ugyan, de az épület arányai, tájolása, mértéktartó, de mégis egyedi és különleges díszítése valóban páratlan összhatást eredményez. És ha mindehhez még azt is tudjuk, hogy építészeti koncepciójában is egészen egyedülálló: az egész épület, beleértve a kupolát és a három hajó tetőzetét is, egyetlen szál faanyag felhasználása nélkül, kizárólag braci és korculai faragott kőtömbökből épült! Mai szemmel nézve is igazi építészeti/technikai bravúr!
Ha a nap végén még strandolni is lenne kedvünk, arra is van lehetőség. Sibenik strandjai a Krka és a tengervíz keveredéséből adódóan a nyári hónapokban is hűvösebb vizűek, mint a tenger, és kevésbé sósak is.

Comments
* The email will not be published on the website.